ПЛАН ЗА ДИСТАНЦИОННА РАБОТА В ДГ № 68 „РАН БОСИЛЕК“, ГР. СОФИЯ
Дистанционната форма на образование в предучилищна възраст не е предвидена в стандарта за предучилищно образование, поради което не се провежда дистанционно обучение в детските градини. Този вид обучение не съответства на невробиологичното и психическото развитие на децата в предучилищна възраст. Но ние предприемаме действия, за да удовлетворим желаещите родители, които искат да занимават децата си със задачи с образователен характер и търсят съдействие от учителките по групи. Продължаваме и допълнителната подкрепа на децата със СОП, като за целта изготвихме План за дистанционна работа
ПЛАН ЗА ДИСТАНЦИОННА РАБОТА НА ПСИХОЛОГА
При психологическото консултиране онлайн, контактът между психолога и детето се осъществява чрез различни приложения за аудио и видео-връзка като Skype, Viber, Messenger, WhatsApp и пр.
Стъпки за психологическа интервенция в условията на дистанционна подкрепа:
- Акцентиране върху положителното от създадената ситуация, изискваща оставането на детето в домашни условия.
- Елиминиране на отрицателните нагласи. Не се омаловажават слабостите на създадената ситуация, преодоляват се трудностите директно, но тактично.
- Работата е в посока от познатото към новото, използвайки предварително организиране или насочвано откриване.
Етапи при планиране на дистанционната работа с децата и семействата:
Заедно с останалите специалисти от ЕПЛР за всяко дете със СОП се планира съвместна работа и координирани действията по отношение контакта със семейството:
- Провеждане на предварителен разговор с родителите за проучване на потребностите им от психологическа подкрепа и ресурсите, с които разполагат, за да може да планираме заедно с какво може да сме им полезни, какви са важните теми за тях и детето, с какви материали разполагат.
- Обсъждане на подходите за работа с конкретното семейство:
- подкрепа директно насочена към детето;
- подкрепа за детето посредством подкрепата за родителите;
- консултиране по теми, свързани с извънредната ситуация;
- консултиране за използването на предоставените от нас материали, когато има невъзможност да се работи с децата онлайн поради техни специфики.
- Изготвяне на план за подкрепа на детето за седмицата в рамките на 20-30 минути посредством видео връзка с Viber, Skype или Facebook Messenger по желание на семейството.
- Изготвяне на график от понеделник до петък за часовете, в които ще се осъществяват видео сесии/телефонно консултиране за подкрепа на децата. Графикът следва да се съгласува със семейството – кога ще е удобно, за да има възрастен в подкрепа на достъпа на детето във видео връзката с него, ако такава е планирана.
- Подготвяне на подходящи игри и упражнения за развитие на когнитивните процеси, формиране на социални умения или управление на емоциите, които може да се правят заедно с детето при онлайн консултиране, според потребностите му.
- Отделяне на време за разговор със семейството и споделяне на начини за представяне на кризисната ситуация пред детето, наличие на симптоми на паника и тревога и начини за справяне с тях, ако има заявка от родителите за консултиране по тези теми.
- Създаване на списък с линкове към видео клипове с подходяща звукова стимулация, материали за работа и други подходящи материали, които може да се споделят с родителите според техните потребности.
- За всеки ден се попълва отчетната форма и в края на месеца се изпраща на координатора, който е отговорен за събирането й и на директора за заверка.
- За децата, които нямат възможност да използват интернет ресурс, се подготвят принтирани материали, които се предоставят на родителите след предварителна договорка за времето и мястото.
ПЛАН ЗА ДИСТАНЦИОННА РАБОТА НА ЛОГОПЕДА
Планиране на дистанционна логопедична работа:
- Провеждане на предварителен разговор с родител на детето дали е запознат, с безплатния достъп до учебни ресурси в интернет като различни образователни сайтове за самоподготовка и занимание на децата. Ако е необходимо по ел.поща се изпращат линковете на родителите.
- Изготвяне на план за работа с всяко дете веднъж седмично в рамките на 20-30 минути посредством видео връзка с Viber, Skype или Facebook Messenger по желание на семейството.
- Изготвяне на график от понеделник до петък за часовете, в които ще се осъществяват видео сесии с децата. Графикът следва да бъде съгласуван със семейството кога ще е удобно, за да има възрастен в подкрепа на достъпа на детето във видео връзката с него.
- Подготовка на лесни игри и упражнения за развитие на езиково-говорния праксис и артикулация, които може да се правят заедно с детето пред компютър.
- Създаване на списък с линкове към видео клипове с подходяща звукова стимулация.
- За всеки ден се попълва отчетната форма и в края на месеца се изпраща на координатора, който е отговорен за събирането й и на директора за заверка.
- За децата, които нямат възможност да използват интернет ресурс, се подготвят принтирани материали, които се предоставят на родителите след предварителна договорка за времето и мястото.
ПЛАН ЗА ДИСТАНЦИОННА РАБОТА НА РЕСУРСЕН УЧИТЕЛ
Организация на дейността на ресурсните учители в условията на дистанционна подкрепа:
- Провеждане на предварителен разговор с родител на детето дали е запознат, с безплатния достъп до учебни ресурси в интернет като различни образователни сайтове за самоподготовка и занимание на децата. Ако е необходимо по ел.поща се изпращат линковете на родителите.
2.Изготвяне на план за работа с всяко дете веднъж седмично в рамките на 20-30 минути посредством видео връзка с Viber, Skype или Facebook Messenger по желание на семейството.
3.Изготвяне на график от понеделник до петък за часовете, в които ще се осъществяват видео сесии с децата. Графикът следва да бъде съгласуван със семейството кога ще е удобно, за да има възрастен в подкрепа на достъпа на детето във видео връзката с него.
- В случай, че връзката със семейството не се осъществи се подготвят образователни материали и ресурси за следващия ден.
- За всеки ден се попълва отчетната форма и в края на седмицата се изпраща на директора, координатора или лицето, което е отговорно за съхранението й.
- За децата, които нямат възможност да използват интернет ресурс, се подготвят принтирани материали, които се дават на родителите от канцеларията в детската градина.
ПЛАН ЗА ДИСТАНЦИОННА РАБОТА НА УЧИТЕЛИТЕ
- Провеждане на предварителен разговор с родител на детето дали е запознат с безплатния достъп до учебни ресурси в интернет като различни образователни сайтове за самоподготовка и занимание на децата. Ако е необходимо по ел.поща се изпращат линковете на родителите.
- Изготвяне на седмичен план за работа с децата и предоставянето му на всеки родител посредством Viber, Skype или Facebook Messenger.
- Ежедневно качване на образователни материали по тема на образователната ситуация от Наредба за предучилищното образование.
- Ежедневни насоки на родителя към даден видео ресурс или онлайн образователна игра, свързана с темата на ситуацията. Препоръчително е задаване на задача, която детето може да изпълни самостоятелно в домашни условия.
- За децата, които нямат възможност да използват интернет ресурс, се подготвят принтирани материали, които се дават на родителите след предварителна договорка за времето и мястото.