ЦЕЛИ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСПЕКТОРАТ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО за 2021 година
СЪДЪРЖАНИЕ
ПРИОРИТЕТ 1 на МОН
ПРОВЕЖДАНЕ НА РЕШИТЕЛНА ПОЛИТИКА, НАСОЧЕНА КЪМ ЛИКВИДИРАНЕ НА НЕГРАМОТНОСТТА И ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ОБРАЗОВАНИЕ, ВЪЗПИТАНИЕ В ДУХ НА РОДОЛЮБИЕ. ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, ПРАКТИЧЕСКИ ОРИЕНТИРАНО КЪМ ПОТРЕБНОСТИТЕ НА ПАЗАРА НА ТРУДА, ЧРЕЗ МОТИВИРАНИ, ПОДГОТВЕНИ И ПОДКРЕПЯНИ УЧИТЕЛИ
ПРИОРИТЕТНИ НАПРАВЛЕНИЯ НА НИО:
Приоритет 1. Устойчиво лидерство в процесите за оценка и повишаване на качеството на предучилищното и училищно образование
Приоритет 2. Висока ефективност на процеса на инспектиране
Приоритет 3. Сътрудничество и партньорство за осигуряване на по-високо качество
СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ: Постигане на устойчивост на процесите за осигуряване на качество на предоставеното от детските градини и училищата образование за успешна реализация на децата и учениците
Стратегически документи/нормативни актове: Закон за предучилищното и училищното образование, Правилник за устройството и функциите на Националния инспекторат по образованието, Наредба № 15 от 8 декември 2016 г. за инспектирането на детските градини и училищата, актуализирана Стратегия за развитието на Националния инспекторат по образованието
ГОДИШЕН ПЛАН ЗА ДЕЙНОСТИТЕ НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСПЕКТОРАТ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО за учебната 2018/2019 година (м. септември 2018 – м. август 2019 г.)
СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСПЕКТОРАТ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО: Постигане на устойчивост на процесите за осигуряване на качество на предоставеното образование за успешна реализация на учениците и децата
Приоритетни направления:
- Развиване на общо разбиране за качеството на образователния процес на всички участници в системата на предучилищното и училищно образование
- Изграждане капацитета на НИО като гарант за качествено оценяване на резултатите от труда на всички работещи в системата на предучилищното и училищното образование.
- Осигуряване на диференцирана обратна връзка за публичност и информиране на училищата и детските градини за качеството на образователния процес във всяка институция
Конкретни цели за годината:
- Подготовка на НИО за изпълнение на дейностите по инспектиране на училища и детски градини
- Апробиране на критерии, индикатори и процедури за провеждане на инспекция
- Подготовка на системата на предучилищното и училищно образование за оценка на качеството на предоставяното образование
- Утвърждаване на Рамка за инспектиране с подобрени процедури, критерии и индикатори по области
Мерки и дейности за изпълнение на целите:
Цел 1. Подготовка на НИО за изпълнение на дейностите по инспектиране на училища и детски градини
дейност | срок |
1.1. Разработване на инструментариума за инспектиране – | август- ноември 2018 |
1.2. Създаване на Електронна Система (платформа) за управление на инспектирането (ЕСУИ) – | септември – декември 2018 |
1.3. Подготовка на екипите инспектори | октомври – декември 2018 |
Цел 2. Апробиране на критерии, индикатори, дескриптори и процедури за провеждане на инспекция
дейности | срок |
2.1. Апробиране на критериите, индикаторите, дескрипторите и скалите за оценяване в 10 училища и детски градини | ноември-декември 2018 |
2.2. Анализ на резултатите и подобряване на инструментите и платформата ЕСУИ | януари-февруари 2019 |
2.3. Апробиране на процедурите за провеждане на инспекция | януари – юни 2019 |
· Процедура за Подбор на 80 училища и детски градини за пилотно инспектиране | януари 2019 |
· Първи етап на пилотно инспектиране – набиране на информация | януари-февруари 2019 април-май 2019 |
· Анализ на информацията, изготвяне конкретни Планове за инспекция за 80 училища и детски градини | февруари 2019 май 2019 |
· Инспектиране на място в 80 институции- училища и детски градини – провежда се за три дни във всяка инспектирана институция | февруари-юни 2019 |
· Изготвяне на първични Доклад-анализи и съгласуване с инспектираните институции | февруари, март, април, май, юни 2019 |
· Изготвяне на окончателни Доклад-анализи за 80 инспектирани институции (училища и детски градини) | юни, юли, август 2019 |
Цел 3. Подготовка на системата на предучилищното и училищно образование за оценка на качеството на предоставяното образование
дейности | срок |
3.1. Осигуряване публичност на информацията | постоянен |
· Публикуване в сайта на НИО на проект на критериите и индикаторите по области на инспектиране. | ноември 2018 |
· Публикуване в сайта на НИО на Рамка за инспектиране с цел информиране на училищата и детските градини за условията и реда при които ще протичат инспекциите | януари 2019 |
· Публикуване на сайта на НИО годишния план за дейността на Инспектората | септември 2018/ септември 2019 |
· Публикуване на сайта на списъците с училища и детски градини, включени в пилотното апробиране за учебната 20018/2019 г. | януари 2019 |
3.2. Осигуряване на обратна връзка за предложения и корекции | постоянен |
· Периодично провеждане на анонимно допитване до системата за предучилищно и училищно образование по въпросите на инспектирането | юни-септември 2018 декември 2018 април-май 2019 септември-октомври 2019 |
· Публично обсъждане на процедурите за инспектиране на конференции, форуми и работни срещи | октомври 2018 юни 2019 |
· Провеждане на работна среща на представителите на инспекторатите по образование, членуващи в SICI | ноември 2018 март 2019 |
3.3. Изготвяне на ГОДИШЕН ДОКЛАД към министъра на образованието и науката с анализ на качеството на образованието в инспектираните детски градини и училища | август – септември 2019 |
Цел 4. Утвърждаване на Рамка за инспектиране с подобрени процедури, критерии и индикатори по области
дейности | срок |
4.1. Анализ на резултатите и подобряване на процедурите по инспектиране. | януари, юли, август 2019 |
4.2. Изготвяне и утвърждаване План за работа 2019/2020 учебна година | август-септември 2019 |