Един от ключовите въпроси, който днес стои в системата на образованието е как най-добре да подготви съвременното поколение за нововъзникващите предизвикателства. В Доклад от 2024 г. на ЕК Monitoring of the European Declaration on Digital Rights and Principles [1], е отчетено, че защитата на децата и младите хора онлайн е тема, която продължава да вълнува европейците, както става ясно от проучването на Евробарометър. Като цяло мнозинството (53%) са загрижени за безопасността на децата онлайн в тяхната страна, което е значително увеличение в сравнение с 43% миналата година. Само 39 % от европейците (в сравнение с 45 % миналата година) смятат, че тяхната страна гарантира безопасна цифрова среда и съдържание за децата и младите хора.
Един от начините както за подобряване на резултатите, така и за справяне със съвременните предизвикателства, е рамка за компетентности, които трябва да притежават учителите, които използват AI в преподаването. Това означава, че образователният сектор трябва да актуализира компетенциите на преподавателите, като запази фокуса върху ученика. AI все по-често става помощник на учителя, като трансформира класната стая чрез предоставяне на нови и усъвършенствани решения за учене и преподаване, а ученикът от потребител се превръща в създател на технологии. Към настоящия момент, AI все още трябва да подпомага и допълва учителите, а не да ги измества напълно, тъй като освен положителни страни, AI има и отрицателни и човешкият фактор продължава да има ключова роля при тяхното преодоляване.