Анализът на резултатите от външната независима експертна оценка на предоставеното образование, изпълнена от Националния инспекторат по образованието, обхваща 18 училища, от които шест инспектирани през учебната 2021/2022 година и 12 училища, инспектирани през учебната 2022/2023 година. Установява се, че училищата със слаб 2,00 на ДЗИ по български език и литература, са получили като резултат от инспектирането в област „Образователен процес“ задоволителна оценка – в ниската част на скалата за задоволителна оценка (между 41 и 60 процента). Повечето училища са получили ниска оценка и на останалите две области – “Управление” и “Институционална среда”.
Въз основа на изложените данни и наблюдения в процеса на инспектиране за конкретните училища могат да се изведат някои основни причини за ниските постижения на учениците:
- Пропуски в стратегическото планиране на институционално ниво, с което не се осигурява в дългосрочен план училищна политика с акцент върху качеството на образователния процес и създаване на система за проследяване на напредъка на учениците.
- Квалификацията на учителите не допринася в достатъчна степен за постигане на компетентностно ориентирано обучение, базирано на ефективно планиране на учебните часове, прилагане на иновативни методи на преподаване, практическа насоченост на знанието и др.
- Компетентностният подход не е припознат от учителите като водещ в обучението и не се прилага за придобиване на устойчиви знания и умения и мотивиране на учениците за активно участие в образователния процес.
- Липсата на формиращо оценяване в образователния процес не подпомага учениците да идентифицират своите силни и слаби страни, да изграждат правилна самооценка и собствени стратегии за преодоляване на пропуски и за личностно развитие
Пълния анализ може да намерите тук: АНАЛИЗ НА ОСИГУРЕНОТО КАЧЕСТВО В УЧИЛИЩАТА – СЛАБИ ОЦЕНКИ ДЗИ БЕЛ 23 Г