В изпълнение на чл. 6, ал. 3, т. 14 от Правилника за устройството и функциите на Националния инспекторат по образованието, чл. 10 от Наредба № 18 от 9 септември 2021 г. за инспектирането на детските градини и училищата служителите на дирекция „Инспектиране“ усъвършенстваха критериите, индикаторите, подиндикаторите за инспектиране, както и инструментите за инспектиране (карта за обща информация, портфолио, карти от срещи, въпросници, карти за наблюдения). Разработени са нови формуляри – инструмент „Въпросник за директора“ и таблици, в които директорът на инспектираната институция попълва статистическа информация в ЕСУИ. При актуализацията на критериите и индикаторите бяха разгледани предложения от външни и вътрешни инспектори, бяха взети под внимание препоръки от обратна връзка от училищата, в които са проведени инспекции. Използвани са добри примери при апробирането на въпросници по проект STESSIE, както и от други европейски практики.
С актуализирането се постига:
- Отстраняване на технически, стилистични и смислови неточности;
- Постигане на ясни и еднозначни формулировки;
- Използване на подходяща терминология във въпросниците за всяка целева група;
- Синхронизиране с промените в нормативната уредба;
- Ясно описание на четиристепенната скала за оценяване с цел гарантиране на обективност.
На основание чл. 274, ал. 4 и ал. 5, т. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование, чл. 6, ал. 3, т. 14 от Правилника за устройството и функциите на Националния инспекторат по образованието, чл. 10 от Наредба № 18 от 9 септември 2021 г. за инспектирането на детските градини и училищата УТВЪРЖДАВАМ Критерии и индикатори за инспектиране през учебната 2024/2025 година Критерии и индикатори за инспектиране учебна 2024-2025 г.