КРИТЕРИИ И ИНДИКАТОРИ ЗА ИНСПЕКТИРАНЕ ЗА УЧЕБНАТА 2025-2026 ГОДИНА -ПРОЕКТ!

В изпълнение чл. 6, ал. 3, т. 14 от ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ФУНКЦИИТЕ НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСПЕКТОРАТ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО,

Предлагам на Вашето внимание Проект на КРИТЕРИИ И ИНДИКАТОРИ ЗА ИНСПЕКТИРАНЕ ЗА УЧЕБНАТА 2025-2026 ГОДИНА

При разработването и усъвършенстването на критериите и показателите  се разгледаха предложения от външни и вътрешни инспектори, бяха взети под внимание препоръки от обратна връзка от училищата, в които са проведени инспекции. Използвани са добри примери при апробирането на самооценката в процеса на управление на качеството, въпросници по проект STESSIE, както и от други европейски практики. Приложен е принципът за цялостен подход на оценка на качеството на образованието. Оценяват се създадените в училищата условия за осигуряване на качество на образованието, извършващите се дейности/процеси и постигнатите резултати от дейността.

При актуализацията се открояват следните нови моменти:

  1. Постигнато е по-добро проследяване на прилагането на принципа на автономията на училището за провеждане на образователни политики, самоуправление и децентрализация. Систематизирани са дейностите за планиране, изпълнение и отчитане на резултатите от прилаганите образователни политики както на ниво училище, така и от отделния педагогически специалист. Акцентът е върху прилагане на ефективни училищни политики, съобразени със спецификата и водещи до придобиване на ключови умения и нагласи за съвременни свят.
  2. Представено е ново систематизиране на дейностите за формиране на ключови компетентности у децата/учениците с фокус върху индивидуалността и потребностите им, както и на прилаганите подходи за активно включване на всички деца/ученици в образователния процес.
  3. Поставен е фокус върху приобщаващото образование.
  4. По-задълбочено се изследва активното участие на учениците, родителите и педагогическите специалисти в училищния живот.
  5. Сътрудничеството между участниците в образователния процес се проследява на всички нива и във всички училищни дейности, като се оценява ефективността на съвместните дейности за повишаване на качеството на образованието.
  6. Изследва се благополучието на учениците и педагогическите специалисти.

С подобрението се постигна по-добро и компактно изследване и оценка на дейностите в училището.

Публикувам за обсъждане Проект на Критерии и индикатори за инспектиране учебна 2025-2026 г_ ПРОЕКТ

Очакваме становища, бележки и предложения от всички заинтересовани страни в срок до 25 август 2025 г.

Споделете:
Търсене
Skip to content