Оценяването на качеството се извършва с различни методи и се подчинява на утвърдени научни концепции, разработени въз основа на съвременни принципи и подходи за управление на качеството и прилагащи стандарти за оценка.
Законът за предучилищното и училищното образование регламентира два метода (модела) за оценка на качеството, които се намират във взаимовръзка. В зависимост от субекта и обекта на оценяване оценката е вътрешна (самооценка) и външна (инспектиране).
При вътрешната оценка (самооценката) детската градина/училището сами определят дейностите, процедурите и критериите за измерване и оценка на качеството на предоставяното от тях образование.
Външната оценка (инспектирането) се осъществява от НИО чрез критерии и индикатори, методи и инструменти за инспектиране, утвърдени от директора на НИО. Разработените критерии и индикатори биха могли да се използват и при самооценяването.