Търсене

ПРОЕКТ 101132955- ПОДГОТОВКА НА УЧИТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО КАТО ИНОВАТИВЕН АКТИВ

Един от ключовите въпроси, който днес стои в системата на образованието е как най-добре да се подготви съвременното поколение за нововъзникващите предизвикателства. От тук идва и една от основните цели на проекта, а именно да се отговори на въпроса кои са ключовите компетентности за работа с AI, които учителите трябва да притежават (с изключение на учителите по ИКТ, за които това е част от подготовката по преподавания предмет),  за да използват ефективно AI в образователния процес?

Фазата на изследване и подготовка ще проучи как традиционните и тествани педагогически методи, ориентирани към учениците, могат да бъдат адаптирани, за да се справят с практиките на преподаване на AI. Това включва анализ на образователните политики и съответните политически документи относно ИИ във всяка участваща държава. Освен това ще бъдат разгледани множество аспекти за подобряване на знанията и по-добро дефиниране на рамката за компетентности, спираловидната учебна програма и учебните материали, като по този начин ще подобри тяхното прилагане по време на пилотната фаза.

За постигането на целите на проекта, както и за да се отговори по най-добрия начин на поставения въпрос, българският партньор –  Национален инспекторат по образование подготви две научни изследвания. В серия от публикации ще представим някои от ключовите прозрения от научните търсения на българските експерти.

Съществуват различни начини и средства както за подобряване на резултатите, така и за справяне със съвременните предизвикателства, като един от тях е рамка за компетентности, които трябва да притежават учителите, които използват AI в преподаването. Това означава, че образователният сектор трябва да актуализира компетенциите на преподавателите, като запази фокуса върху ученика и се спазва Европейската декларация за цифрови права и принципи. AI все по-често става помощник на учителя, като трансформира класната стая чрез предоставяне на нови и усъвършенствани решения за учене и преподаване, а ученикът от потребител се превръща в създател на технологии. Към настоящия момент, AI все още трябва да подпомага и допълва учителите, а не да ги измества напълно, тъй като освен положителни страни, AI има и отрицателни и човешкият фактор продължава да има ключова роля при тяхното преодоляване.

При анализа на документите, относими към знанията и уменията на учителя по … (с изключение на учителите по ИКТ) за приложение на AI в образователния процес се разглеждат както разработени вече документи, доказали своята ефективност, като DigComp, Рамка за цифрови компетентности за граждани, DigCompEdu, Европейска рамка за цифрова компетентност на преподавателите и др., така и наскоро приети, които имат отношение към използването на AI, например Регламент (ЕС) 2024/1689 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 година за установяване на хармонизирани правила относно изкуствения интелект и за изменение на регламенти (ЕО) № 300/2008, (ЕС) № 167/2013, (ЕС) № 168/2013, (ЕС) 2018/858, (ЕС) 2018/1139 и (ЕС) 2019/2144 и директиви 2014/90/ЕС, (ЕС) 2016/797 и (ЕС) 2020/1828 (Акт за изкуствения интелект).

Пълният текст на научните разработки ще бъде предоставен като продукт от дейностите по проекта.

Повече публикации по темата тук: Paideia | Facebook

Споделете:
Търсене
Skip to content