Националната научно-практическа конференция на тема: „Педагогически иновации за повишаване на качеството – същност на съвременното училище”, проведена на 6. декември 218 г. приключи с приемане на заключителен документ „Пътна карта за качествено образование“:
Диагноза на сегашното състояние и предизвикателства за бъдещето
Начало на процеса на управление на качеството
Смяна на парадигмата – подпомагане на развитието на детската градина и училището
Информираност, прозрачност, доверие
Цялостен подход
Предложения за подобрения:
В училищата
- Нови умения на ученици и учители, включително дигитализация
- Учене навсякъде и по всякакъв начин
- Развиване на социални умения, възпитание в ценности, индивидуализация на процеса на учене, разкриване и подкрепа на таланта
- Лидерство и учещи организации
- Удовлетвореност, щастие, позитивни отношения
За подкрепа на училищата
- Постигане на общо разбиране за „Качество на образованието“
- Стандартизирани измерители за качество
- Обвързаност между вътрешната и външната оценка
- Извеждане на преден план на силните страни
- Насоки за развитие и методическа подкрепа
- Приложимост на знанията, образование в 21 век
Принос на заинтересованите страни:
- Ресурси, диалог, приемственост
- Квалификация на учителите с отчитане специфика на училищата
- Позитивна мотивация за постигане на качество
- Иновации в образованието – иновации за качество
- Институционална и професионална подкрепа на учителите
- Подкрепа на общността
Ключови приоритети за постигане на целите:
Дългосрочно: Повишаване качеството на образованието, повишаване на образователните резултати на учениците, информираност на обществото, работещи общности за развитието на детските градини и училищата, удовлетвореност и реализация на младите хора
Предпоставки за успех:
- Познаване на настоящото състояние
- Ясно дефинирани възможности
- Подход, насочен към всички дейности
- Сътрудничество и споделена визия
- Формула за успех – позитивна мотивация
- Всичко е в нашите ръце