В изпълнение на чл. 6, ал- 3, т. 22 от Правилник за устройството и функциите на националния инспекторат по образованието представям Обобщена информация за оценките и насоките по области на инспектиране от извършените инспекции през учебна 2023/2024 година.
През учебната 2023/2024 година са инспектирани 63 училища от шестнадесет административни области на Република България, за които Националният инспекторат по образованието (НИО) изготви цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от тях образование и определи силни страни в дейността на институциите, насоки за подобрение и конкретни препоръки за изпълнението им.
Резултатите от проведените повторни инспекции през 2023-2024 г. с цел установяване на изпълнение на направените препоръки от предишна инспекции и степен на изпълнението им с оглед подобряване на качеството на предучилищното и училищното образование и постигане благополучието на учениците и развитието на техните компетентности дават основание за отбелязване на следните положителни страни:
- В преобладаващата си степен училищата осигуряват обща подкрепа за личностно развитие на децата и учениците и се справят успешно (в 71,43%).
- Училищата успешно реализират политики за управление на човешките ресурси (в 70%), развитие на училището (46,03%) и прозрачност на управлението (в 44,44%).
- Целенасочена е работата за изграждане на позитивна приобщаваща среда в училищните общности (в 68,25%) наред с осигуряване на безопасна и здравословна физическа среда в 50,79% от училищата.
Обобщената оценка на показаните резултати открояват ясно необходимостта от действия за преодоляване на следните дефицити:
- Необходимост от подкрепа процеса на подготовка и ефективно провеждане на самооценяване на образователните институции, водещ до формулиране на предложения за ефективни решения, които да идват от общността и да се залагат в годишните планове за изпълнение на стратегията на училището, следвайки четири области: преподаване, връзки в общността, резултати на учениците, управление на училището.
- Изработване на училищни механизми за проследяване на постиженията на децата и учениците и техния напредък в рамките на училището.
- Външните квалификации следва да се преосмислят за да отговарят на очакванията за качество и удовлетвореност, да бъдат ефективни и желани.
- Преодоляване на дефицитите, свързани с формиране и развиване на социални, емоционални и дигитални компетентности у учениците чрез обучения на учителите за разбиране и правилно прилагане на подхода основан на компетентности, обсъждане и мултиплициране на добри практики, повеждане на форуми, семинари, практикуми и участия в мрежи за взаимно учене. Недостатъчно ефективната работа в учебните часове и извън тях води до значително затруднено формиране на компетентности, затвърждаването и развитието им; теоретичните знания доминират над процесите за формиране на практически умения; прилагането на междупредметни връзки в учебния процес е слабо застъпено.
- Необходимост от действия за превръщането на физическата среда във функционална и поддържана, както и за осигуряване на достъпна и подкрепяща образователна среда.
- Преосмисляне на смесените паралелки – на начина и подхода на работа. В този си вид те са загуба на ресурси на всички нива.
- Засилване ролята на Ученическите съвети с оглед повишаване на мотивацията за активно включване в демократичното управление на училището.
- Системата да вземе под внимание, че училищните политики за обхват на учениците и включването им в предучилищно образование са пряко свързани с икономическото състояние на населеното място. В този смисъл, липсва система за уведомяване на територията на ЕС относно напусналите територията на България ученици, поради заетост на родителите в чужбина, напр., и техния обхват в други държави. Така тези ученици остават неясни за българската образователна система – те преждевременно напуснали ли са или продължават обучението си на територията на друга страна.
Препоръките и насоките за подобрение, които са изпратени в доклади до директорите на инспектираните училища и до началниците на регионални управления на образованието от съответния регион следва да се разглеждат като предизвикателства, които формират проактивна позиция на всички участници в образователния процес за постигане на качество в образованието.