С оглед предстоящото инспектиране на детските градини и училищата през учебната 2019/2020 г. (чл. 273, ал. 3 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и чл. 2, ал. 1 от Наредба № 15 от 08.12.2016 г. за инспектирането на детските градини и училищата) и след проведеното пилотно инспектиране на 17 детски градини и 71 училища НИО направи преглед и анализ на приложимостта на критериите, индикаторите, измерителите и процедурите за инспектиране.
За да бъде измерено качеството на образованието са необходими параметри – критерии и индикатори за инспектиране, които да отразяват в пълнота условията, процесите и резултатите от дейността на образователната институция. Критериите и индикаторите, групирани в двете области на инспектиране, отразяват степента на изпълнение на държавните образователни стандарти и дават възможност за изводи относно ефективността на инспектираната детска градина или училище. Индикаторите показват степента, в която са изпълнени критериите за инспектиране в дадена област и са няколко вида:
- количествени и качествени, измервани чрез различни инструменти за оценка на качеството
- индикатори за изпълнение, които посочват начина, по който детската градина или училището прилага националната образователна политика
- индикатори за резултат, които отчитат ефективността на образователната политика спрямо стратегията за развитие на детската градина или училището
Разпределението на критерии, индикатори и подиндикатори в Пилотното инспектиране е представено в следната таблица:
Област на инспектиране „Образователен процес“ – 11 критерия | |||
Критерий | Брой индикатори | Брой подиндикатори | |
1. Ефективност на взаимодействието в процеса на обучението | 8 | 31 | |
2. Управление на групата/класа | 2 | 8 | |
3. Подкрепа за личностно развитие | 3 | 8 | |
4. Оценяване на резултатите от обучението | 3 | 8 | |
5. Напредък на децата/учениците | 2 | 7 | |
6. Социализация и възпитание в процеса на обучението | 2 | 6 | |
7. Подобряване на физическата среда | 2 | 13 | |
8. Развитие на институционалната култура на детската градина или училището | 3 | 10 | |
9. Превенция на отпадането от системата на образованието | 2 | 4 | |
10. Развитие на социалната среда за подкрепа и взаимодействие между участниците в образователния процес и заинтересованите страни | 3 | 10 | |
11. Степен на удовлетвореност от детската градина/училището | 3 | ||
Област „Управление на институцията“ – 8 критерия | |||
1. Ефективно лидерство | 2 | 5 | |
2. Стратегически и оперативен мениджмънт | 5 | 14 | |
3. Ефективно управление на финансовите ресурси | 3 | 7 | |
4. Управление и развитие на човешките ресурси, в т.ч. атестиране на педагогическите специалисти | 3 | 9 | |
5. Управление и развитие на информационните и технологични ресурси | 2 | 4 | |
6. Управление и развитие на информационните канали | 2 | 4 | |
7. Управление на партньорства | 2 | 4 | |
8. Управление на качеството
(Критерият започва да се прилага след влизането в сила на Наредба 16 за управление на качеството)
|
2 | 4 |
Анализът оцени приложимостта на критериите като стандарти за качеството на образованието, съотносимостта на индикаторите към изпълнението на критериите и възможността за използване на показателите (подиндикатори) като измерители на качество. Едновременно с това беше изследвана и ефективността на приложените при инспектирането инструменти и процедури.
В анализа бяха използвани изводите и препоръките от инспекторите, резултатите от пилотното инспектиране, мониторинга на пилотното инспектиране, обратна връзка от представители на инспектираните институции, дискусии при публични събития, проучване на международен опит.
Критериите – 19 на брой, като цяло бяха приети от инспектираните институции, нямаше неразбиране на оценяваните условия, процеси и резултати. Използваният набор от 54 индикатора позволи обективното и цялостно оценяване на дейността на инспектираните детски градини/училища. Критериите и индикаторите могат да бъдат използвани от детските градини и училищата за самооценка и подобряване на дейността им чрез ефективно планиране. В резултат на пилотното инспектиране се установи, че подиндикаторите, като показатели, ориентират във висока степен инспектираните институции и обществото за конкретните доказателствата и наблюдения, които показват степента на изпълнение на държавните образователни стандарти. Те подпомагат и разработването на скалата за оценяване на индикаторите и дават конкретно описание на дейностите, които могат да бъдат предприети с цел подобряване на дейността на детската градина/училището.
За намаляване на административната тежест на процедурите в подготвителния етап е необходимо оптимизиране на списъка с документи, които инспектираната институция следва да публикува в платформата ЕСУИ. Това са само документи, които не са налични в НЕИСПУО и на интернет страницата на детската градина/училището. По време на наблюдението на място в детските градини и училища ще се попълва карта за наблюдение на всяка сграда/филиал, тъй като често те значително се различават по своята поддръжка, оборудване и обзавеждане. Предлага се възможност по преценка на инспектора да се извърши наблюдение на педагогическа ситуация/урока с по-голяма продължителност от 20 минути, а в заключителната среща с екипа за управление да се направи общо представяне пред екипа за управление на инспектираната институция на резултатите от инспекцията – диапазона в скалата, където попада оценката, силни страни и насоки за подобрение.
Като се взеха предвид резултатите от анализа на Пилотното инспектиране, в Националното инспектиране 2019/2020 г. ще се прилагат актуализирани критерии и индикатори, описани чрез показателите (подиндикатори) и оценени с набор от инструменти в платформата за инспектиране ЕСУИ.
Приложение 1-ИНСТРУМЕНТИ-19-20
Приложение -2 критерии-индикатори-19-20